Pègaso - anno I - n. 12 - dicembre 1929

740 F. Flora ('O marito è nu piezzo 'artiglieria - nu piezzo, ca, si sulo 'o guarde, spara !) : un fondo di popolesca tenerezza per le cose morte o per quelle che nel punto di desiderarle si sentono impossibili: son questi i caratteri più' evidenti della poesia di Ferdinando Russo. Né mancano altri toni qua e là felici, amorosi e sconsolati; ma in essi, a tratti, si sente l'onda melica di Salvatore Di Giacomo, come in questo sonetto, ove il guasco– nismo intenerito dell'autore si congiunge con una certa svagata e desi– derata malinconia di sapore digiacomiano : Vurria nu barcunciello, addò nce stesse, appiso cu nu junco, nu mellone; na testa 'e sciure, na mamma ca tesse e na sora che canta na canzone. E dint' 'a cammarella, 'o lietto 'attone c' 'a cupertella 'e seta nce paresse; a ccap' 'o lietto, 'o Bammino Schiavone, mbraccio a' Madonna, ca se l'addurmesse ! Turnanrno 'a casa, 'e notte, io sciscarria, content.o a mazzecanneme 'o mezzone .... Sorema, 'a ooppa, me risponnarria: - Comme ! A chest'ora ? E nun te vuò cagnà ! - Ooccia lloco ! - io da sotto alluccarrla - mannaggia 'o sango 'e cca e 'o sango 'e llà ! Ma se uno legge i due sonetti 'Nvitanno e Rispunnenno, che hanno, anche nel gioco delle rime e delle assonanze e di certe consonanti che s'incontrano insistite, e delle sillabe tronche e dei diminutivi, l'impronta tutta particolare del Russo, sente l'autonomia piena dello stile. Comincia il primo sonetto : Acciaccusielle ! Picciuttielle 'e sgarra, vuie ca purtate 'o oaippelluccio 'a sgherra, na mazza romano ca pare na varra e si rascate vene 'o serra-serra; e si guardate, .sta guardata sguarra comm'a na lama int' 'a panza, o pe' terra fa scunucchià la gente pe' caparra, mo' scemiate pe nun ghi 'a guerra! E il secondo, in risposta, comincia: Riguardateve !... A vvoi.. .. Ohe· vene a ddi ? Che ntenzione avete, rpe' ssapè ?... Sango r' 'a ronna, mm' ita fa capi, pe' gentilezza, 'o comme e 'o pecché ! Il Cantastorie è nell'insieme un poemetto indimenticabile : e alcune sue immagini sono entrate in proverbio, come quell'arioso principio:. - .Ecco LinaTdo in campo! Il palatino! 'O palatino 'e Francia cchiù putente ! Teneva nu, cavallo, Vigliantino, ca se magna va pe' grammegna 'a gente! BibliotecaGino Bianco